Pojďme se pobavit o Early Accessu v Gamingu. Mechanismu, který tady je již nějakou dobu v různých formách či tvarech. Poslední dobou mi přijde, že toho je nějak až až a začínám si říkat, zda je to vůbec dobře z hráčského hlediska. Posledním impulsem k zamyšlení byly dva poměrně čerstvé projekty – Anthem a The Division 2. Nechme stranou kvality jednotlivých titulů a dovolte mi se vypovídat a svěřit, proč si myslím, že z některých hledisek začíná být Early Access hráči vnímán spíše negativně.
Jak mnozí z nás ví, sypou se na nás všechny možné formy tzv. Early Accessů, tedy možností, jak se dostat k té či oné hře mnohem dříve než zbytek veřejnosti. Ať již placenou či neplacenou formou. Mám na mysli různé alfa či beta verze her v různých fázích rozpracovanosti, VIP Access či dnes již prakticky neexistující dema. Máme zde různé přístupy za Pre-Order, rezervace v kamenných obchodech typu Xzone, GameStop a jiné. Jsou zde crowdfunding kampaně, které dovolí hráči si zahrát hru mnohem dříve a posílat zpětnou vazbu a účastnit se tak vývoje svého milovaného indie titulu (popravdě by mě zajímalo procento hráčů, kteří opravdu mají zájem na tom vylepšit daný projekt a aktivně posílat zpětnou vazbu a kteří jednoduše jen chtějí danou hru hrát dříve a osahat si ji).
Nepřijde vám toho poslední dobou nějak hodně? Celá situace samozřejmě koreluje s mikrotransakcemi ve hrách a všechny tyto mechanismy jsou chtěné námi hráči a vývojáři či vydavatelé to moc dobře ví. Ostatně, kdyby nebyla poptávka, není nabídka… je otázkou, zda už to není spíš naopak a zával nabídky je tak velký, že hráč je ovlivňován denně a časem do toho „spadne“ a těch pár dolarů či Euro navíc tam pošle. Protože proč ne? Ale to je asi na jinou debatu a jiné téma.
Každopádně abych se vrátil k původní myšlence. Proč celou situaci sepisuju je fakt, že v případně Anthemu či The Division 2 hráči měli možnost hrát plnou hru klidně o týden dříve před hráči, kteří nechtěli utrácet za různé Gold či Ultimate edice nebo jednoduše na to nemají finance a připadá jim 20€ navíc neadekvátní.
Řeknete si, no a co? Tak hrajou hru dříve, však se nic nestane. Mno jo, ale to by platilo u situace, kdy je daná hra například příběhové RPG bez multiplayeru. O to víc je tenhle perk zarážející u tzv. Live Service her a obzvlášť u looter-shooter titulů, kde je převážná část hry grind a náskok v podobě týdne je poměrně znatelný.
V případě Anthemu je o to smutnější fakt, že jsme v rámci týdne, jakožto majitelé vyšší edice, prakticky celou hru dohráli a sesbírali vybavení nejvyšší možné třídy. Měli jsme tak v podstatě „hotovo“ ještě před oficiálním vydáním hry a pokud by Anthem obsahoval PvP, tak je to přinejmenším úsměvné. Kde potom začíná a končí tzv. Pay-to-Win prvek? Dá se to takto definovat? Skoro si myslím, že ano a implementace gear matchmakingu na celém principu asi nic nemění. The Division 2 obsahuje i Dark Zones, kde je PvP a mít náskok cca týden, při kterém nasbíráte equip, otevřete si řadu modifikací na zbraně, které se musí nutně vyfarmit v Control Pointech, je citelně znát. V tomto případě je jakýkoliv čas navíc výhoda před ostatními.
Co si o tom myslíte? Je to už za hranicemi jakési herní férovosti? Je vhodné škatulkování hráčů na ty, kteří jsou ochotni investovat peníze navíc a mají tak možnost hrát a v případě zmiňovaných titulů nabrat vybavení mnohem dříve než ostatní? Někdo by nad tím mohl mávnout rukou, ale představte si celou tuhle situaci aplikovanou do žánru MMO. Představte si, že by Blizzard vypustil další datadisk a za vyšší edici byste mohli hrát o týden dříve než ostatní, co zaplatí „pouze“ 60 dolarů. To by byl strašnej shitstorm. Blizzard by tím prakticky popřel jednu z myšlenek MMO a carrot-on-a-stick modelu, kdy všichni hráči začínají na stejné úrovni a postupem času se etablují do jednotlivých rolí a „síly“ svého avatara. Nikdo v tomto případě nemůže nic namítat, každý hraje dle svého času a uvážení a Blizzardu se nedá v tomto případě nic vytknout.
Popravdě se mi celá myšlenka VIP vstupů a Early Accessů u takových her nelíbí, obzvlášť když se jedná o plnohodnotné hry a neproběhne žádný wipe progressu či vybavení. Narušuje to startovní pozici hráčů, škatulkuje to hráče do táborů, defakto to může štvát hráče proti sobě. Na ty, kteří si přístup mohou dovolit či chtějí být první a na ty co nemohou a nebo nechtějí. Já jako streamer jsem defakto nucen do těchto přednostních vstupů jít, protože u variety streamerů je toto velmi vhodný a chtěný bonus ukázat danou hru jako jeden z prvních.
Na konec chci jen zmínit, že naprosto rozumím Early Accessům v crowdfunding situacích, pro indie vývojáře je často možnost ukázat svoji hru v rozpracované podobě velmi žádaná. Zpětná vazba je klíčová a toto je naprosto skvělá forma, jak oslovit hráče a dát jim možnost si hru vyzkoušet a pomoci vývojářům. Nicméně jak jsem zmínil, u plnohodnotných her, kde celá věc slouží jen k tomu, jak motivovat hráče vysolit dalších 20€, mi toto opravdu nevoní…
Na jednu stranu s tebou souhlasím ale na druhou stranu to zase až tak moc nevnímám. Když nemám early access koupený, tak se na tu hru těším ještě víc a ten grind je pak ještě větší. Ale jinak jo, early access není nějaký úžasný nápad, už jen z pohledu onlinovky, kdy pak třeba v PVP zoně jen tak nikoho nepotkáš, protože si early access moc lidí nekoupilo.
Early Access stejne jako většina věcí v našem životě má dvě strany. Na jedné straně jsou tu lidi co chtějí jen vyrazit cash z projektu ve fázi EA a pak ten titul pustí k vodě.. a naopak tu jsou studia kterym to pomohlo vyrůst od jednoho člověka k desitkam az stovkam
Nie je EA ako EA. Niekde to pochopím a je dobre, že to existuje. Viď. veľmi dobré hry, ktoré by bez EA nemohli vzniknúť, lebo by autor na to skrátka nemal financie. No má to aj temné strany. Zlé meno EA urobilo rozhodne podľa mňa DayZ. Malo by to mať nejaké pravidlá. Autori urobia hru, ktorá je roky v EA a nikam sa pomaly neposúva. Koľko krát to je ešte horšie, lebo autori namiesto opravovania chýb pridávajú zbytočný obsah. V takýchto prípadoch by som proste dal nejaké obmedzenia. Napríklad, že hra môže byť len 1 rok v EA a ak dovtedy nebude dokončená, tak by autori museli vrátiť peniaze hráčom a hru stiahnúť. No tu je zase problém, že by mohli vydať úplne nefunkčnú hru, len aby niečo bolo. Aj tam by asi museli byť nejaké pravidlá. Nie je to jednoduché. No ty hovoríš o inom štýle EA. Tu je pravda, že je to v podstate pay2win. Ale na druhej strane existujú aj ľudia, ktorí si nemôžu dovoliť kúpiť hru ani za klasickú cenu alebo pre nich nie je hra hodná plnej sumy a počkajú na akciu. Aj tí sú vlastne v nevýhode a môže to ísť takto do nekonečna. Aj keby vyšla hra pre všetkých v jeden deň, tak nikdy si to všetci nekúpia v ten deň. Ale to by sa hádam dalo vyriešiť dobrým matchmaking-om.
Těch early acessu je v poslední době opravdu dost a evidentně na to spousta hráčů slyší proto tento model bude za chvíli snad u všech vycházejících titulů. Na férovost se tu moc nehraje berou to tak, že tu „možnost“ má každý za určitý poplatek. Když se na to podívám s pohledu vydavatele, tak je to geniální marketingový trik, jak s každého jednoho titulu mít možnost vytřískat víc než tu dlouholetou magickou částku 60€ kterou by si přál u standard edice prolomit nejeden vydavatel, ale ví že by byl za živa ukřižován a tak na to jdou jinou cestou.. I já jsem u The Division 2 měl nutkání si připlatit 😀
Souhlasim, u crowdfundingu je to fajn, u ackovych titulu je to time waste a hamizny looteni par EUR navic.