Hráčem jsem od nepaměti, videohry jsou mým koníčkem, vášní a nově i zaměstnáním. Hrával jsem na různých platformách od Didaktika Gama až po PC, Playstation či Nintendo Switch, ve všech možných formách od stařičkých „digiher“, tamagochi až po virtuální realitu. Přiznám se ale, že hry na mobilních telefonech mne nikdy nějak nepřesvědčili. Moje největší herní zážitky na telefonu budou nejspíš had na Nokia 3310 nebo emulátor Gameboy Color na Nokia E65 na Symbianu, kde jsem hrával Pokémon Gold poté, co jsem svůj Gameboy Advance (kde jsou doby handheldů… asi můžeme poděkovat Candy Crush Saga aj.) potratil při běhu na autobus…
Zcela mne minul trend různých Clash of Clans, Clash Royale, PUBG Mobile či Hay Day stejně tak mne zcela nechává chladným hraní na Facebooku. Existuje to ještě vůbec? Zmiňuji mobilní hraní z důvodu čerstvě oznámeného Alien: Blackout příp. Blizzard fiaska na Blizzconu s Diablo: Immortal a začínám se pomalu ptát pro koho tyto tituly jsou přesně určené? Naprosto rozumím nenáročným 2D titulům, kde si při čekání nebo volné chvilce zapnete na pár minut mobilní titul, naťukáte si stavění nových budov či jednotek, uděláte si jednu mapku v Kingdom Rush nebo porazíte pár protivníků v Hearthstone. Nicméně titul jako je Alien: Blackout či Diablo: Immortal už beru jako plnohodnotný titul, leč možná trochu okleštěn o pár mechanik a neumím si představit, že bych ve svém volném čase opustil svoji herní stanici a šel se natáhnout na gauč s podobnou hrou nebo ještě hůř se jim věnoval při jízdou MHD…
Nechci být nutně označen za hejtra, co si tu šel pobrečet, to vůbec ne. Mobilním hrám jsem dal šanci, ale nedokázal mne kdejaký titul udržet více jak 30 minut. Nevyhovuje mi ovládání, ergonomie telefonů a postoj těla při hraní. Buď ležím nebo sedím u stolu případně stojím a většinou čučím dolů na display. Nepřijde mi to vůbec komfortní, ale možná je to jenom mnou… a u mobilních „velkých“ her, které se na nás chystají se očekává, že to budete hrát asi trochu déle než pár minut denně. A proto se vracím k otázce komu jsou tyto tituly přesně určené? Standardní hráči budou nejspíš preferovat svoje konzole a herní mašiny za desetitisíce, pro casual hráče budou spíš určené tradiční mobilní hry typu Clash of Clans a podobně. Mno a lidé hrami nepolíbení a potenciální zákazníci mikrotransakcí, které jsou v mobilních hrách snad dnes již standardem, nové Diablo asi úplně nebude po chuti…
Co mě osobně mrzí jako hráče je to, že se začíná objevovat trend, kdy se vývojáři resp. vydavatelé orientují na mobilní trh s IP, které byly vždy tradiční pro velké herní platformy. Řeč peněz a statistika je silná, bohužel je to ohromný byznys a trend a můžeme očekávat, že toto bude pokračovat. Nebylo by to poprvé, kdy se původně PC titul dostal na mobily viz Need for Speed: No Limits, FIFA, Sims, C&C: Rivals či stařičký Dungeon Keeper… a víme, jak to často dopadá. Ostatně důvodem neúspěchu kromě agresivní monetizace si skoro myslím, že je další velký faktor jednoduše to, že fanbase těchto titulů je na jiných platformách a nechce se jakkoliv přeorientovávat na něco jiného. Proč také, že jo? Bučení na Blizzconu 2018 je toho důkazem…
Je otázka, kdy se tento trend zvrátí, zda-li by vůbec měl a jestli to tradiční hráči budou oceňovat. Sklopené hlavy hráčů mobilních her při turnajích v PUBG Mobile či Clash Royale na různých akcích a turnajích je takovou srandovní analogií nás hráčů, na tradičních systémech…
Na fejsbuku od registracie v 2009, som asi tak 8-10 mesiacov drti ltie fejsbukove hry – farmville, mafia wars (c tak nejak), pillow fight a podobne blbosti. Potom ma to ale preslo, kedze sa tomu trebalo aj venovat(a nielen mne, ale aj priatelom, kolkych ste mali pozvanych a pod) a mne postupne kapali rastliny, vyprsali misie v mafia wars a tak.. tak som sa na to vybodol. Na mobile nehravam vobec nic – maximalne doprovodne aplikacie ku pc hram(Dying Light companion app, WoW companion app,…)
Já hraju na mobilu leda Bejewelled Blitz na záchodě a tím to hasne. Rozjíždět na mobilu cokoliv nad 10-15 minut nemá cenu, nedej bože celou hru ? To jde mimo mne …
Já si myslím, že to vždycky bude existovat vedle „velkých“ titulů, ale zároveň ti AAA vydavatelé si z mobilního trhu chtějí také ukousnout, proto se tam cpou. Jak říkáš, jejich pokusy jsou většinou ne úplně šťastné, nejen kvůli business modelu. Já osobně hraju na mobilu hodně, buď uzavřené premium tituly (Room, Reigns, Monument Valley a Florence od stejného tvůrce…), nebo klon velké hry, ale dělaný s láskou. Ano, mluvím o Shadowgun Legends. Česká hra od borců z Madfinger, kteří se rozhodli si udělat vlastní Destiny. Ano, ukousli si slušné sousto a zatím jsou bugy schopné je potrápit. Perou se s tím, ale hlavně je patrné, že tu hru nedělají proto, že to tak chce trh, ale protože oni samotní něco takového chtějí.
Hele co se týče telefonů mám třeba hodně kamarádů kteří si právě PC dovolit nemůžou a tak hrajou na mobilu když maj třeba volnou chvilku a po ruce nabíječku. Ono dnes má mobil každý a né každý má doma počítač nebo konzoli protože prostě nemá čas nebo to pro něj není priorita. Takže určitě to své zájemce najde. Jinak by to nevycházelo že ano
Já hraju s kámošema PUBG mobile, protože mi to počítač nerozjede 😀
A do vlaku se taky hodí pár mobilních her…. Ty si můžeš zahrát switch 🙂
pro radu lidi je k nepochopeni, jak nekdo muze hrat na pc desitky hodin tydne, pro nas zase, jak nekdo muze hrat to co na pc/konzoli na telefonu, bohuzel je tu asijsky trh, ktery tohle svou poptavkou ovlivnuje a kazde studio, tak chce mit svuj titul na telefonu. kdybych byl studentem tak jsem vysmatej jak lečo – dobry telefon, powerbanka a skolni wifi a snad ani neodmaturuji 😀
Tyto hry jsou dělané hodně na Asijský trh. Tam toto jede hodně. V jednom Levelu o tom psali. Cca 4 roky zpět.
Možná to je taky generací. Já k dotykovému telefonu přičichl až cca v 18, nevyrůstal jsem s tím, vždy pro mě byl telefon převážně jen komunikační zařízení. Poslední dobou (myšleno několik let) samozřejmě oceňuji i jeho nepopíratelnou pomocnou funkci (od diáře, navigace apod.) Nic méně když jsem s tím nevyrůstal, neměl jsem to přibalené k pupeční šňůře tak je možné, že jen tento styl hraní prostě jen nechápu. Mám tam nějaký křížovky a Lifeline.
Diablo Immorta je například hra, která cílí na asijský trh (převážně Čínský) a taktéž vychází z předpokladu, že čím dál více mladých lidí používá mobil úplně všude, a právě v mladých lidech vidí budoucnost (když se podíváme, kolik lidí hraje Fortninte atp..).
Jenže nebrali v potaz (ne zcela), že čínský mobilní trh je sice velký, ale stejně 50 % země hraje hry na PC, proto i ohlasy z Číny jsou značně negativní. Zároveň publikum konferencí netvoří děti do 12 let, ale hodnotí to lidé starší, kteří milují Diablo serii a těšili se na pořádnou hru na PC/konzoli.
Co se obecně mobilních her týče. Představte si, že dáte svému dítěti mobil do ruky, na kterém bude moci hrát Diablo, nebude nadšené? Může ho hrát cestou do školy, s kamarády o přestávkách. Z našeho (staršího) pohledu je to sice zvláštní (i když hraní cestou do práce není výjimkou), ale je mobil o tolik rozdílný jako například gameboy?